Savage Kalman & The Explosion Rockets 1978-1981

(1) 01/1978-09/1978

Bart Strik (lead gt.)

Jan van den Boom (rhythm gt.)

Johan Damen (bass gt.) > Johnny & The Rollers

Tim Schouten (drums)

Kalman Smits (Savage Kalman) (voc) ex- Rocking Explosion Boys, Rocking Birds (1960s)

 

(2) 09/1978-12/1978

Bart Strik (lead gt.)

Jan van den Boom (rhythm gt.)

Ad van de Staak (bass gt.)

Tim Schouten (drums)

Kalman Smits (Savage Kalman) (voc.)

 

(3) 01/1979-11/1979

Bart Strik (lead gt.)

Jan van den Boom (rhythm gt.)

Ad van de Staak (bass gt.)

Ton van Dijk (drums) -> 10/79 Tim Schouten terug

Kalman Smits (Savage Kalman) (voc.)

 

(4) 12/1979-10/1981

Bart Strik (lead gt.)

Jan van den Boom (rhythm gt.)

Leo Meyer (bass gt.) ex-Rockway Stars, Thunder Beats, Fighting Cats, Four Bells (1960s)

Tim Schouten (drums)

Kalman Smits (Savage Kalman) (voc.)

 

DISCOGRAPHY:

12/1978 KILLROY 2754 Baby Sittin' (v) / Born To Lose (v) (2)

05/1980 KILLROY 2966 Explosion Express #2 / Red Headed Woman (v) (3)

1981 KILLROY 3508 Dance On / Do You Wanna Dance (v -Louis Smeets) (4)

 

11/1978 EP BRT 102 - SAVAGE KALMAN & THE EXPLOSION ROCKETS (2)

Explosion Express / Theme From Limelight / Baby Sittin' (v) / Born To Lose (v)

 

08/1979 LP KILLROY KFA 13065 - SCHOOL OF ROCK & ROLL (3)

School Of R&R (v) / Swing It Up (v) / Alligator's Dance / Jeannie, Jeannie, Jeannie (v) / Brush Those Tears (v) / Explosion Express #2 / Baby Sittin' (v) / Red Headed Woman (v) / Little Lou (v) / Raindrops / Rosaleena (v) / Apron Strings (v) / Hurricane Rock / I Ain't Gonna Be Your Low Dog No More

 

06/1981 LP KILLROY KFA 13072 - BORN TO ROCK (4)

Amapola (v) / I Forgot To Remember (v) / Running Gipsy / Poor Unlucky Me (v) / Forty Days (v) / Exodus / Heavenly (v) / Granny Went Rocking (v) / Sand Hopper / Blue Swinging Mama (v) / When My Blue Moon (v) / Rocky Road Blues (v) / Mandschurian Beat / Born To Lose (v)

 

1988 LP GUITAR RECORDS GLP 19380 - THE REHEARSAL TAPES (4)

Hurricane Rock / Darktown Strutter's Ball / Ajoen Ajoen / Guitar Boogie / Big Boy / Loempia / Black Swan / Gipsy Rock / Granada / Yellow Jacket / Mandschurian Beat (take 1 en take 2) / Johnny On His Strings / Black Eyes Rock / Begin The Beguine / Wild Geese / The Third Man (take 1 & 2) / Vilja Oh Vilja (take 1 & 2)

(rec. Nieuwkuyk March 3, 1980 by Piet Muys)

 

1991 CD RARITY C192445 - THE REHEARSAL TAPES (4)

same tracks as LP GUITAR RECORDS GLP 19380 - THE REHEARSAL TAPES

(original master tape)

 

1997 CD-R SPECIAL PRODUCTS - LIVE PERFORMANCES

• Alko Bar, Oss 25-01-1980 (4)

Hurricane Rock / Darktown Strutters's Ball / Guitar Boogie / Loempia / Black Swan / Granada / The Alligator's Dance / Yellow Jacket / Mandshurian Beat / Explosion Express / Gitarren Spielt Auf / Wild Geese / Dardanella / Winnetou

• De Harmonie, Tilburg 25-08-79 (3)

Johnny On His Strings / Mandshurian Beat / Ajoen Ajoen / Darktown Strutter's Ball

• The Rhythm Kings, Brabant Hallen 1992

Perfidia / Sari Nandé

 

Liner notes: 1991 CD RARITY C192445 - THE REHEARSAL TAPES

 

In oktober 1980 ontving ik van John Blair (gitarist van Jon &The Nightriders en surf/ instrumental expert) een reactie op een cassette die ik naar zijn adres in Riverside, California had gezonden met materiaal van The Explosion Rockets. Hij schreef o.a.: “. . . the material was better than any other instrumentai recordings I’ve heard from Europe so far. The Explosion Rockets were/are tremendous and the quality of the recording was very good . . ". Een Ventures fan uit Brazilië schreef, dat de LP van “Savage Kalman & Explosion Rockets” bij hem en zijn muzikale vrienden uit Sao Paulo een enorme indruk had achtergelaten en zij probeerden de techniek van de sologitarist te imiteren . . . Inderdaad Bart Strik en zijn mannen maakten instrumentale rock van internationale allure, die zelfs aansloeg in de USA bij kenners, terwijl men daar praktisch alles wat uit Europa kwam op dit gebied als zoetsappige popmuziek omschreef.

 

Bart Strik zag ik voor het eerst bezig in het najaar van 1976 toen met Big Jeff & The Hurricane Rollers en meer dan wie ook kon hij me het gevoel geven terug te gaan naar de roemruchte jaren van de gitaargroepen. Destijds was zowat elke revival gitaargroep in de weer met nummers van The Shadows (het is nu niet anders). Het was een sensatie toen opeens een groep te zien die repertoire van Electric Johnny & his Skyrockers, The Hap-Cats, The Hurricane Rollers, The Jumping Jewels, René & his Alligators, The Tielman Brothers stond te spelen, maar het was vooral de manier waarop Bart Strik dit materiaal op zijn Fender “Jazzmaster” deed herleven. Zijn snelle adembenemende akkoorden, zijn gevoel voor de juiste toonsoort en controle over de echo werd onnavolgbaar uitgevoerd. Bart was ook uniek door in die tijd aan de gang te gaan met een “Jazzmaster”, 99% speelde immers op de “Stratocaster” of Japanse kopieën hiervan. Deze gitaar was bij kenners het symbool voor de lndo-Rock, maar slechts weinigen wisten er zo bleek later tijdens een opleving van de lndo-Rock nog een authentiek geluid uit te krijgen, Bart bleef ze een straatlengte voor!

 

Begin 1978 werd door Bart Strik en zijn overige Hurricane Rollers (slaggitarist Jan van den Boom, drummer Tim Schouten en bassist Johan Damen) een groep gevormd rond de Tilburgse zanger Kalman Smits. De talentvolle basgitarist Johan Damen, begon later dat jaar voor zichzelf als sologitarist op de “Jazzmaster” met Johnny & The Rollers, de enige concurrent die Bart even had, want Johan had naast zijn eigen talent ook de foefjes van de meester goed afgekeken. De groep viel echter binnen een jaar uiteen en stopte met optredens. Ad van der Staak was zijn vervanger en een jaar of wat later kwam Leo Meyer de groep op basgitaar versterken. Als “Savage Kalman & Explosion Rockets” hadden zij een redelijk succes en aanhang in midden-Brabant, maar ze lieten na het uiteenvallen slechts 2 LP’s en enkele singles achter. Van dat materiaal is dan nog 75% vokaal, zodat de bewonderaars van Bart Strik nauwelijks echt aan hun trekken zijn gekomen.

 

Gelukkig is er een repetitie band bewaard gebleven van een avondje instrumentals, opgenomen op 3 maart 1980 te Nieuwkuyk, terwijl zanger Kalman vrijaf kreeg. Deze bandopnamen zijn volledig op de CD overgenomen, zodat U ook van 3 nummers take 1 en 2 zult horen. Het bijzondere aan “Mandshurian Beat”, “Vilja, Oh Vilja” en “The Third Man Theme” is dat de groep deze nummers toen aan het instuderen was en nooit eerder LIVE op de bühne had gebracht. “Mandschurian Beat” had Bart ontdekt op een LP van de Finse gitaargroep “The Sounds” en 1981 zou het ook op hun 2e LP verschijnen het nummer sloeg enorm aan tijdens zaaloptredens. Met plezier denk ik ook terug aan “Loempia” een compositie van de Belgische groep ‘The Freedom Riders, dat ik eens aan Bart voorspeelde. Hij was er onmiddellijk weg van en binnen de kortste keren had hij het met de groep ingestudeerd. In de zaal werd “Loempia” gebracht met lange improvisaties van Bart en het was een pure gitaarlawine, die dan over je heen spoelde. Zo’n zelfde behandeling kreeg meestal ook zijn compositie “Explosion Express” (niet opgenomen tijdens deze sessie) en “Winnetoe” (Willy Wissink had dit ooit eens moeten horen!). “Hurricane Rock” is Bart z’n eerste eigen gitaarcompositie uit 1975, het nummer heeft al alle specifieke kenmerken van Bart zijn gitaarspel in zich. De stevige rockende basismelodie klinkt erg on Europees en is veel meer Amerikaans, de staccato loopjes aan het einde waren het handelsmerk van Bart zijn jeugdvoorbeeld uit de early sixties Robbie Boekholt, de lndo-Rocker gitaarvirtuoos van The Huricane Rollers/ The Hap Cats en componist van “Once”.

 

Bij het beluisteren van deze CD zult U moeten beamen dat de Nederlandse instrumentale scène een inspirerend supertalent verloor in Bart Strik, want als een der weinigen wist hij de sound anno 1960/1963 voort te zetten in de periode 1975/1985.

 

Piet Muys - juli1991

 

(from GUITAR & DRUMS #8 – April 1992)

 

Encore une excellente réédition de Rarity Records, avec cette fois The Explosion Rockets avec Bart Strik l’excellent guitariste hollandais. C’est encore notre ami Piet Muys qui a écrit le livret. Bart Strik ajoué avec BJ & The Hurricane Rollers en 1975, puis en 1978 il a formé un groupe avec Savage Kalman & Les Explosion Rockets. Ils ont enregistré ces morceaux au cours de répétitions. Hurricane Rock est sa première composition en 1975, c’est un excellent morceau, comme le classique Ajoen Ajoen, Guitar Boogie, Big Boy, Black Swan, Gipsy Rock, Granada, Yellow Jacket des Ventures, Mandschurian Beat des Sounds, Wild Geese, The Third Man, Vilja, Black Eyes Rock, etc….. 20 titres qui doivent absolument figurer dans votre discotheque. (Jean Bachelerie)

 

(from PIPELINE #19 - Summer 1993)

 

Recorded on four-track equipment in 1980, The Rehearsal Tapes first saw the light of day some eight years later on Guitar Records (GLP 19380). The Explosion Rockets bring several of these familiar titles new life with a metallic edge to the lead guitar sound and some nifty amendments to the rhythm tracks. Things start moving particularly well in the Guitar Boogie, Big boy, Loempia, Black Swan, Gipsy Rock sequence. The boogie's source is clearly The Shadows but there are sufficient original touches to make it interesting and it moves along nicely. Although this Big Boy can't match the Shads' giant, it's still an enjoyable cover. Loempia hails from Belgium (The Freedom Riders) and keeps things steaming along nicely with more strident rhythm playing. Black Swan has such a different sound to the familiar Saturday Night At The Duckpond that it comes as refreshing new slice of classic RI. Rap City returns as Gipsy Rock to complete this handful of five fine fingers of rock. A number that always seems to work well whoever tackles it is the stirring Mandschurain Beat, we get two versions although really there's little to choose between them. Less well known is the equally stirring Wild Geese, but here the collection ends for me as the version of The Third Man and Vilja Oh Vilja is one too many. Slight tape noise is apparent on the instros where the Tim Schouten counts the band in with his drumsticks. Elsewhere the recording quality is fine and the edge given to these performances by being effectively live adds to their charm. Full-blown studio recordings may have produced a more perfect end product but it wouldn't be half the fun. (Alan Taylor)